Aktywność fizyczna zwiększa szanse na utrzymanie dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego, co przekłada się na większe zadowolenie z życia oraz poprawę jego jakości. Kluczową rolę w podejmowaniu aktywności fizycznej w codziennym życiu odgrywa ALFABET RUCHOWY.
Alfabet ruchowy to zestaw motywacji, pewności siebie, umiejętności ruchowych, wiedzy i zrozumienia, które pozwalają cenić i zaangażować się w aktywność fizyczną przez całe życie. Znajomość Alfabetu Ruchowego wymaga rozwoju czterech powiązanych ze sobą domen uczenia się:

DOMENY ALFABETU RUCHOWEGO POMAGAJĄ STAĆ SIĘ AKTYWNYM RUCHOWO
Osoba rozwijająca swoje umiejętności w ramach Alfabetu Ruchowego będzie zmotywowana, pewna siebie, posiadająca kompetencje fizyczne niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej oraz będzie miała wiedzę na jej temat. Pozwala to na kształtowanie jednostki wielostronnie, przez co wszystkie cztery domeny są niezbędne, współzależne i równie ważne. Domena fizyczna oparta jest na Podstawowych Umiejętnościach Ruchowych (PUR), takich jak: chodzenie, bieganie, skakanie, rzucanie, chwytanie, kopanie i uderzanie. Takie elementy znajdą zastosowanie w części praktycznej Kongresu.
Każda osoba odbywa swoją wyjątkową podróż z Alfabetem Ruchowym, która trwa przez całe życie. Dlatego ważne jest, aby zapewnić każdemu możliwość aktywności fizycznej w różnych warunkach środowiskowych. Co istotne, aktywność fizyczna powinna być dla jednostki znacząca i pozytywna. Podróż każdej osoby w ramach Alfabetu Ruchowego powinna być wspierana społecznie, zwłaszcza w przypadku osób napotykających trudności w trakcie jej trwania.
Alfabet Ruchowy opiera się na następujących zasadach:
- przyczynia się do holistycznego rozwoju jednostki;
- jest koncepcją włączającą, która powinna być dostępna dla wszystkich;
- wiąże się z unikalną całożyciową podróżą człowieka;
- rozwija się dzięki pozytywnym doświadczeniom ruchowym jednostki w różnych warunkach środowiskowych;
- jest wspólną odpowiedzialnością jednostki i społeczeństwa;
- zależy od pozytywnego wsparcia społecznego;
- rozwija się w kulturach, które cenią i promują aktywność fizyczną.
Zaproponowany opis ułatwia zrozumienie tej koncepcji i włączenie jej do polityki oświatowej, praktyki edukacyjnej i badań naukowych; zachęca kluczowe organizacje i sektory do współpracy. Definicja stanowi podstawę do stworzenia kultury, w której ceni się Alfabet Ruchowy jako fundament aktywności ruchowej dla wszystkich, dając każdej osobie możliwość korzystania z lepszej jakości życia.
Koordynator
prof. dr hab. Andrzej KosmolWarszawa
Zespół badawczy ds. alfabetu ruchowego
dr Anna BochenekBiała Podlaska
dr Agata CebulaKraków
dr Ireneusz CichyWrocław
mgr Marta De Białynia WoycikiewiczWarszawa
dr Wiesław FirekWarszawa
mgr Gasek Sylwia
prof Dorota GroffikKatowice
prof Adam KantanistaPoznań
dr hab. Magdalena Król-ZielińskaPoznań
dr Agnieszka Kurek-PaszczukWarszawa
dr Mazur ZuzannaWarszawa
mgr Nowak Agnieszka
dr Nowak Karolina
dr Sylwia Nowacka-DoboszWarszawa
dr Elżbieta OlszewskaWarszawa
dr Katarzyna PłoszajWarszawa
dr Aleksandra SamełkoWarszawa
dr Starosciak Wojciech
dr Elżbieta SzymańskaKraków
mgr Zbigniew TycWarszawa
mgr Paulina Batorzyńska